Borgenfjorden rundt er en sykkeltur på 30 km rundt Borgenfjorden og Den Gyldne Omvei 1,5 time nord for Trondheim. Ruta slynger seg mellom trønderske gårder og vakkert kulturlandskap, og passerer blant annet Middelalderkirken Mære kirke, hjortefarmen på Gjørv Gård, Gangstad Gårdsysteri og gårdsbutikken Gulburet.

Ta toget og lei sykkel!

Kommer dere med toget, kan vi møte dere med våre utleiesykler på togstasjonen med kart og rutebeskrivelse. Vi leier ut el-sykkel og vanlig sykkel. Bagasjen kjører vi til overnattingsstedet for deg om ønskelig.

Sykkelforslag Borgefjorden Rundt NOR

Vis sykkelrute for Borgenfjorden rundt i et større kart.

Veibeskrivelse:

Parkering/start: Denne turen er gjort med oppstart i Straumen i Inderøy, men den kan også gjøres fra Steinkjer, Sparbu eller Røra togstasjoner. Da blir turen en del lenger (+ ca 20 km).

Første del av turen går fra Straumen i retning Røra. Etter ca 4,9 km på asfaltvei, ta til venstre – skiltet «Røskje/Grandmarka».

Følg grusvei ca 3 km, deretter ta til venstre opp mot gård. Oppe på gården – hold høyre bak siloen/låven og fortsett gjennom gårdstunet på nabogården. Her er det mye hester så opptre hensynsfullt.

Mære kirke

Rett etter Lorvik Nedre er det en fin rasteplass. Fra rasteplassen går veien først nedover til den møter fjorden, deretter langs fjorden. Etter ca 5 km ta til venstre mot Mære kyrkje – det er ca 2 km opp til kirken herfra. Følg forbi Mære landbruksskole, og ta til venstre mot Korsen.

Gulburet Gårdsbutikken

Vertinnen på Gulburet

Etter ca 2 km, ta til venstre mot Gjørv gård. Etter ca en km, hold venstre – dere passerer nå Gjørv gård. Følg veien i ca 4 km til dere treffer hovedveien igjen. Fra hovedveien og tilbake til Straumen er det ca 6 km enkel sykling. Gjør gjerne et stopp på Gulburet på veien.

Nils Aas kunstverksted, Inderøy, Gyldne Omvei

Nils Aas kunstverksted

Når dere først er i Straumen anbefales et besøk på Nils Aas kunstverksted og Muustrøparken. Avslutt gjerne turen med et kafebesøk i Straumen, eller kjør opp til Øyna eller Husfrua på «toppen av Inderøy» – her er det også servering.

Øyna Flyndra Husfrua

Sykkelutleie
Visit Innherred har sykkelutleie. Book online eller kom innom turiskontoret i Steinkjer, like ved Amfisentret. For mer informasjon, ta kontakt på tel: 47 74 17 16 eller epost: post@visitinnherred.com