Midterfjellet

Midterfjellet er et flott skiområde, ikke langt fra E6 nord for Steinkjer. Løypa går på fjellet og det er korte og lange rundløyper.
På Midterfjellet finnes parkeringsplass og Skihytte. Den ligger i tilknytning til Følling Skistadion. Fra parkeringsplassen og østover går skiløypa i lett terreng innover mot Isbolen (4 km). Ved foten av Isbolen er turkassen med Føllingboka. Derfra går den i litt mer utfordrende terreng til Guin og Kvam Skistadion (13 km). Her er lysløype på 2,7 km.
Det er ikke oppkjørte løyper til toppen av Isbolen, men det er verdt å gå opp for å se utsikten over bygdene Følling, Kvam og Stod samt Snåsavatnet.

Veibeskrivelse:
Følg E6 fra Steinkjer til skiltet Midterfjellet 4 kilometer nord for Asphaugen (krysset RV17/E6). Følg veien opp på fjellet. Parkering på venstre hånd. Oppdatert løypeinformasjon på skisporet.no og på Facebook
Overnattingsteder i nærheten: Føllingstua Camping og Kvam Motell og Camping

Steinkjer skistadion / Byafjellet

I Steinkjer har de i flere år jobbet med å oppgradere skianlegget på Byafjellet. Her er det både langrennsløper, skiskyterannlegg, hoppbakker og snøanlegg. Skistua og Svarttjønnbua er utgangspunktet for turløyper på Byafjellet. Her blir et løypenett på 50 kilometer preparert og det er en lysløype her. NM har blitt arrangert her både i 1979, 1987, 2001 og 2011.
Oppdatert løypeinformasjon på skisporet.no

Veibeskrivelse: Ta av fra E6 nord for Eggetunellen, inn på Eggevegen. På enden av vegen, ta til venstre inn på Forbregsvegen, sving så til høyre inn på Hallemvegen i 750 m. Fortsett rett frem  på Kvamslia og sving så med en gang svakt til høyre og inn på Hallemsvegen igjen. Etter ca 70 m er du fremme.
Overnatting i nærheten: Quality Hotell Grand, Best Western Tingvold Park Hotell, Gulbergaunet Camping

Nordfjellet i Beitstad

Kvernå Hytteforening har mye løyper i Nordfjellet i Beistad. Variert terreng og mange fine lange og korte rundløyper. Ingen info om løypestatus på nett dessverre.

Veibeskrivelse:
Ta av FV 17 fra Vellamelen i Beistad, Steinkjer og inn på Dalbygdveien. Ta av til venstre etter noen hundre meter og følg veien opp på fjellet. Bomvei.
Overnatting i nærheten: Yttervik Gård

Henningvola

På Henningvola er det 4 ruter å velge mellom. Henningvatnet rundt, rød-, grønn eller gul løype. Gul løype er den korteste løypa og den er 8 km, Henningvatnet rundt er 8,8km, rød løype er 15 km og blå løype er 15,3. Det er også mulig å gå en løype som kalles pensjonisten. Den starter ved parkeringsplassen ved Henningvatnet og går rundt vatnet, mer eller mindre. Løypa er ca 5 km og du følger delvis rødløypa. Langs rødløypa møter du på løypa fra Leksdalen ved Bulleråstjønna.  Gulløypa går mot Leksdalen og på snaufjellet. Den er brattere og mer utfordrende enn de andre. Men du får en kjempefin utsikt underveis på turen.

Fra E6 Steinkjer
Ta av fra E6 ved Shell Figga i Steinkjer. Ta til høyre i rundkjøringen ved Jula/Rusta på Sannan og følg Henningvegen, Fv759 i 13 km til skilt Henningvola. Følg vegen rett fra til bom. Her kan du betale med kort. Følg veien til toppen og parkeringsplassen er i enden av veien. Her er det kart og løypeinformasjon.
Fra E6 Mære
Ta av E6 østover ved lyskryss på Mære (skiltet Skei gravfelt). Følg fylkesveg 285 / Heistadvegen rett fram i 5,8km til krysset i Veiesdalen. Fortsett frem til venstre så får du bolighusene på din venstre hånd, og forsett rett frem til du møter Henningvegen – 10km. Ta til høyre og deretter til venstre ved Henningvola skiltet. . Følg vegen rett fra til bom. Her kan du betale med kort. Følg veien til toppen og parkeringsplassen er i enden av veien. Her er det kart og løypeinformasjon.
Fra Verdal:
Følg skilting til Stiklestad. I rundkjøringen ved Stiklestad kirke, ta inn på Fv 759 nordover så du får kirken på din høyre hånd. Følg veien i ca 20 km. Ta til høyre når du kommer til skilt Henningvola. Følg vegen rett fra til bom. Her kan du betale med kort. Følg veien til toppen og parkeringsplassen er i enden av veien. Her er det kart og løypeinformasjon.
Overnatting i nærheten: Quality Hotell Grand, Best Western Tingvold Park Hotell, Gulbergaunet Camping, Scandic Stiklestad

Oppkjørte skispor til Norges Geografiske Midtpunkt

Det blir kjørt scooterspor fra Krokbekken (stor P-Plass ) ved Lustadvatnet og inn til Norges geografiske Midtpunkt hver fredag ettermiddag (med forbehold om været, vind og nedbør kan gjøre at sporet ikke står seg). Følg med på facebooksiden til Norges Midtpunkt for oppdateringer på løypestatus.
Kart og turbeskrivelse

Veibeskrivelse:
Fra Steinkjer følges Ogndalsveien østover ut av Steinkjer over Guldbergaunet. Følg denne omlag 4 mil forbi Gaulstad og Nordheim. Stor parkering på høyre side av veien.
Overnatting: Mokk Gård, Skjækerrosstua og Lustadstua til Steinkjer kommuneskoger