Setter du pris på levende kulturlandskap, vakker natur, gammel trehusbebyggelse, historiske omgivelser, kunst og kortreist mat tilberedt med kjærlighet?

Da er dette turforslaget for deg!

Fra Gulburet til Øyna

Vis rute i et større kart.

GPS track finner du her.

Gulburet

Gulburet Gårdsbutikken

Vertinnen på Gulburet

Start turen med et besøk i gårdsbutikken på Gulburet, hvor du bl.a kan kjøpe varm hjemmebakst og gode drops. I 2. etasjen kan du nyte en god kopp kaffe med hjemmebakt brød og deilige kaker. Tunet har mange koselige sitteplasser i finværet. Hvis ønskelig kan handleposen bli kjørt til Øyna, sammen med eventuell bagasje.

For grupper

Verdalskorset

Verdals-korset

Er du en del av en gruppe som er på vandring, f.eks, så er det mulig å bestille et historisk måltid med lokal drikke til. Her nyttes alle sanser og måltidet er inspirert av smaker 1000 år tilbake i tid. Vertskapet kan, hvis ønskelig, fortelle om gravfunnet i Hommeldalen. Det er et av de rikeste funnene i Trøndelag og Verdals-korset er en del av det.

Gulburet til Øyna

Øyna - Gulburet Foto: Kathrine Kragøe

Øyna – Gulburet

Fra Gulburet til Øyna følger dere den gamle allfarvegen på høydedraget over Inderøy; Følg vegen et lite stykke fra Gulburet før du går gjennom tunet på den første gården til høyre – det er skiltet kultursti. Turen går langs åker og eng, skog og sjø.

På Almskalåsen kan en skrive seg inn i gjesteboka. Underveis kan du kan lese små historier om fauna, flora samt historien om området.

I Skogtrøa smaker det med medbragt drikke og Næssberga like ved er kjent for sine kalkovner.

Siste halvdel av turen går gjennom Straumen sentrum, omgitt av gammel trehusbebyggelse. Sett gjerne av litt tid til å besøke Nils Aas kunstverksted før turen går videre.

Skulptur "Flyndra" i Muustrøparken

Skulptur «Flyndra» i Muustrøparken

Stien fortsetter gjennom Muustrøparken og videre opp i boligfeltet og forbi gamle Sakshaug kirke. Den er ei av to middelalderkirker i Inderøy og ble vigslet i 1184. Steinhoggermerkene viser slektskap med Nidarosdomen og kirken rommer interessante kunst-og bygningshistoriske detaljer.

Siste kneika opp til Øyna er bratt, men vel verdt turen!

Øyna
Vel framme på Øyna passer det bra å avslutte turen med en bedre middag med råvarer hentet fra det trønderske spiskammer.

Øyna Foto: M Rua

Øyna storslått utsiktsplatå med utsikt over et enestående vakkert kulturlandskap. Bygningene er satt opp etter inspirasjon fra hvordan vikingene gjorde det, i kombinasjon med moderne element.

Gruppebestilling
Ta kontakt med Visit Innherred for hjelp med å arrangere måltid og opplegg på Gulburet og Øyna.
Post@visitinnherred.com
Tel:74 40 17 16

Vis hensyn
Stien går vekselvis på sti, veg og på gras i kulturlandskapet. Stien går over gårdstun og innmark og det oppfordres til å vises hensyn der stien krysser gårdsplasser og tett inntil hytter og hus.

Adkomst
Nordfra:
Kjør E6 fra Steinkjer til Vistkrysset, ta til høyre inn på FV 761 og følg denne om lag 10 kilometer til du ser gården ligge på venstre hånd.

Sørfra:
Kjør E6 til Røra, ta til venstre inn på Fv755, følg denne til Straumen. Ta til høyre inn på Fv261 etter sentrum. Fortsett rett frem i 4 kilometer og gården blir synlig på høyre hånd.